(Klumme i bladet Tidens Kvinder, febr. 2004)

Hvorfor bliver kvinder sjældent eksperter i noget? Og hvorfor ser man aldrig kvindelige nørder? Jeg blev ret overrasket, da jeg mødte en kvinde, der kunne citere fra Tin Tin og Anders And næsten lige så godt som jeg selv. Hvorfor blev jeg så overrasket, og hvorfor var det en så usexet oplevelse?, spørger stuntman, skuespiller, sanger og foredragsholder Martin Spang Olsen.

Mænd af min generation udfører tappert et hvilket som helst kvindejob uden at lade det såre vores stolthed. Det er naturligt for os tresser-børn at tage halvdelen af husarbejdet og derefter gøre alt det, som kvinderne ikke kan – eller nægter at sætte sig ind i. Er der tid tilbage, kan vi gøre vores egne ting, såsom at tjene penge til familien – og vi skal oven i købet smil samtidig! Alt det kunne man vel leve med, hvis ikke det var så svært at dele sine nørdede sider med kvinder. Det kan ikke passe, at det kun er os, der skal omstille os! Højere uddannelser er et glimrende sted at møde nørder. Musikvidenskabeligt institut, hvor jeg selv har gået et par og tyve år, er netop for folk, der er for nørdede til at kunne samle sig om det helt oplagte, nemlig at spille musik. Her får man mulighed for at studere irrelevante detaljer, som fornuftige mennesker, og navnlig kvinder, straks ville springe over. De studerende fortaber sig i sære detaljer og går mere op i at kunne citere klassikere (mest tegneserier) end at gå til eksamen. I min gamle mandskvartet havde vi alle et uafsluttet musikvidenskabeligt studium bag os. Vi var aldrig ude at synge, vi mødtes bare hver tirsdag, drak te og citerede klassikere (primært tegneserier). Nu, hvor man skal deles om alt, kan man godt savne den side hos kvinderne, hvis bare det ikke forekom så usexet, når det endelig forekom. Men sådan har kvinder vel også tænkt om de første tøjvaskende mænd. Og vi er da også blevet lidt usexede!

Da jeg gik i skole, kunne man ikke hæve stemmen i skolegården uden at være et chauvinistisk svin, og tog man trøjen af, så de første spæde muskler kom til syne, var man en fascistisk fallokrat. Men jeg gik også på en skole, der var først med det sidste inden for politisk korrekthed (selvom ordet ikke fandtes endnu). Slås måtte vi ikke, og på lejrskolerne lærte vi at spinde og karte uld, og om aftenen lavede vi krøller i hinandens hår. Vi lærte at nusse pigerne uden at aktivere vores (eller deres) seksualitet – for det ville jo have været et overgreb! Jeg husker det som en dejlig tid, men da jeg forlod skolen, tilbragte jeg indædt de næste tyve år med at studere kampsport og aktivere kvinders seksualitet – foruden at nørde med mine mandlige venner. Kvinder, der ønsker at finde ind til deres indre nørd, må forstå, at verden er fuld af falske nørder, der krukker med deres irrelevante ekspertise. Ægte nørder specialiserer sig i irrelevant viden, fordi de ikke kan lade være. En sær nysgerrighed driver dem ned i obskure emner, herunder tegneserier, og tvinger dem til at lære det hele udenad. Der skal være noget uskyldigt og gammeldags over processen, og det skal være baseret på glæde over detaljerne og viden i sig selv. Det er en bevidsthedstilstand på linie med meditation (hvorfor er der forresten så få kvindelige munke – gider de ikke meditere?) Det kan være svært at få plads til de nørdede sysler med kone og barn. Derfor er ægte nørder inkarnerede ungkarle som Sherlock Holmes og professor Higgins, hvis eneste kvindelige selskab er husbestyrerinden. Og selvom tanken om enlige kvinder med en mandlig husbestyrer sikkert lyder tiltrækkende for nogle, er det ikke vejen frem. Hvis kønnene skal forenes om denne mandligste af alle dyder, må det foregå i fællesskab og i familiens skød. Dér vil det til gengæld kunne skabe stor glæde og opfylde et højere formål (hvilket, ved jeg ikke). Men ligesom slagsmål og parallelparkering ligger nørdning åbenbart langt fra kvinders natur, og det er virkelig en skam. Mere har jeg ikke at sige.

© MSO-03

Martin Spang Olsen

Født 1962. Uddannet i musikvidenskab på Københavns Universitet og på University of London. Uddannet i diverse kampsportsteknikker og professionelt stuntarbejde. Har skrevet flere bøger – bl.a. “Sang, dans og slagsmål” og “Organisk Frasering”. Flittigt benyttet foredragsholder, bl.a. om filosofi, pædagogik, livskvalitet, sundhed og udvikling for virksomheder. Har bl.a. grundlagt koncepterne “Den ny skole” og “Det Danske Stuntsystem”, samt institutionerne Stuntskolen, Dansk Stunt Union og MSO Stunt Team. Kan bookes til foredrag gennem ARTE Booking ApS.