CV Film og TV

Stunt co-ordinator og/eller stagefight-konsulent på mere end 20 teaterproduktioner, inklusive:

Titel: År Produktion
“A Clockwork Orange” 1994 Peter Langdal Betty Nansen
“Cyrano” 1995 Flemming Enevold Gladsaxe teater
“Atlantis” 1997 Sune Svanekier Sceptor Music
“Black Rider” 1998 Kathrine Widemann Betty Nansen
“Robin Hood” 1997-99 Geert Vindahl Tåstrup Teater
“Ivanhoe” 2003 Kasper B. Holten Det Kongelige Teater
“Rhinguldet” 2003 Kasper B. Holten Det Kongelige Teater
“Valkyrien” 2004 Kasper B. Holten Det Kongelige Teater
“Thor” 2006 Kasper B. Holten Det Kongelige Teater

Teater(skuespil/sang/dans)

Titel: År Rolle Produktion
“Hvad fatter gør.. ” (Opera) 1988 Englænder Børnemusikteatret
” Hello Dolly ” (musical) 1988 Barnaby Sjælland Musik Teater
“Exit 2000 ” (Rock show) 1996 sanger/danser Bellevue teatret
“Atlantis” (musical) 1997 Kor/Jabbadoor Sceptor Music

Amatør Teater

Titel: År Rolle Produktion
“Bacchantinderne” 1980 Dionyssos (lead) Aurehøj Teater
“Summer i Tyrol” 1986 Leopold (lead) Kbh. Friluftsspil

Film/TV

Har medvirket i næsten 100 film- og TV-produktioner som stuntman, stunt co-ordinator, skuespiller, tilrettelægger eller tv-vært.

Skuespil:

Titel Medie År Rolle Produktion
“Gasværket” TV-Film 1967 Child DR-B&U
“Midt Om Natten” Feature Film 1983 Rocker Nordisk Film
“Op På Fars Hat” Feature Film 1985 Various Kærne Film
“Sea Dragon” TV-Film 1990 Erik Thames TV (England
“Painful City” Short Film 1992 Martin Jens Ravn Film
“Operation Cobra”/td> Feature Film 1995 Olsen M&M Production
“Blind Gudinde” Tv-Film 1996-97 Madsen Vildhagen Produksjon (Norge)
“I Kina Spiser De Hunde” Feature Film 2001 Preben Steen Herdel
“Anja Efter Victor” Feature Film 2003 Henrik Regner Grasteen Film
“Inkasso” Feature Film 2004 Tonny ASA1 Film A/S
“Himlen Falder” Feature Film 2008 Jimmy Zentropa

Stunt og/eller stunt co-ordination, inklusive:

Titel Film/TV År Produktion
“Midt Om Natten” Feature Film 1983 Nordisk Film
“Op På Fars Hat” Feature Film 1985 Kærne Film
“Yes, Det Er Far” Feature Film 1986 Nordisk Film
“Mord I Mørket” Feature Film 1987 Nordisk Film
“Mord I Paradis” Feature Film 1988 Nordisk Film
“Jydekompagniet 3” Feature Film 1989 Nordisk Film
“Sea Dragon” TV 1990 Thames TV (England)
“Bananen” Feature Film 1990 Regner Grasten Film
“Painful City” Short Film 1992 Jens Ravn Film
“Krummerne 2” Feature Film 1992 Regner Grasten Film
“Bekinisesongen” Feature Film 1993 Norsk Film (Norge)
“Farlig Farvann” Feature Film 1994 Vildhagen Produktion (Norge)
“I Kina Spiser De Hunde” Feature Film 2001 Steen Herdel Film A/S
“Svarte Penger – hvite løgne (1-8)” TV 2003 NRK (Norge)
“Den Gode Strømer” Feature Film 2004 Indaxi Film
“Inkasso” Feature Film 2004 ASA1 Film A/S
“Himlen Falder” Feature Film 2008 Zentropa
”Heartless” Tv-series 2013 Kanal 5

Instruktion (TV):

Titel Film År Produktion
“Energi som leg” TV-Dok. 1997 Film&Lyd/TV2/DFI
“Tv Fra en Anden Planet” Net-tv 2011-12 MSO Productions
“Tv Fra en Anden Planet” Kanal 1 2015 Mediehuset / MSO Productions

Instruktion (Teater):

Som led i uddannelsesforløbet, Sang, Dans og Slagsmål (SDS) har jeg instrueret 8 offentlige afgangsforestillinger i samarbejde med Catharina Nordlindh i perioden sept. 1998 til juni 2002.

(Meget) kort om historien

Jeg medvirkede første gang i et tv-program i 1970 (’Gasværket’), og gennem min barndom var jeg jævnligt med i de børneprogrammer, min far lavede (det meste er desværre blevet slettet). I Gasværket lavede jeg også mit første film-stunt – et fald fra en hestevogn, som jeg fortalte vidt og bredt om i månedsvis bagefter.

I løbet af vores teenageår lavede Lasse og jeg vores egne små film med stunts og kampe, som efterhånden blev mere og mere ambitiøse. Da Lasse fik os ind på filmen Midt om Natten i 1981 (hvor vi blev trænet af to engelske stuntmænd), havde vores drømme pludselig mulighed for at blive virkelige.

Nordisk Film

I årene efter fik vi vores gang på Nordisk Film, hvor vi nærmest blev en slags maskotter. Dansk film var hyggelig, fordrukken og ekstremt sjusket den gang og der var ikke den store efterspørgsel på min æstetiske tilgang til action. Det var stadig virkelig sjove år, men også stressende, fordi jeg havde gang i mange andre karrierer på samme tid (teater, musik, sang, skuespil, maleri, osv., og så gik jeg egentlig også på universitetet.

Dansk Skuespillerforbund

Jeg kom ind i Dansk Skuespillerforbund i begyndelsen af 80’erne (som skuespiller), og da jeg allerede den gang havde erfaringer med at være både foran og bagved kameraet, talte jeg varmt for et samarbejde mellem Filmskolen og Teaterskolerne, så de teaterskolede skuespillere ikke skulle blive helt udkonkurreret. I dag er det svært at forestille sig, men dengang var det meget almindeligt at bruge almindelig mennesker til hovedrollerne, fordi de uddannede skuespillere ikke kunne agere naturligt foran et kamera. Heldigvis blev mine råd fulgt, og i dag er danske skuespillere i verdensklasse, når det gælder kameraarbejde.

Undervisning

Da jeg begyndte at undervise på Statens Teaterskole i 90’erne, var replikkerne ikke længere noget problem, men de unge fik stadig stort set ingen undervisning i at forbinde krop og stemme i udtrykket (og det energiarbejde, der knytter sig til kroppen). Jeg havde en skæg tid sammen med Baard Owe, hvor vi i et par år ruskede op i alle fire årgange med næsten daglige ’energitræning’.

På mærkelig vis blev jeg derfor underviser i stedet for udøver – både inden for skuespil og stunt – og sådan er det egentlig gået på mange områder;  jeg er egentlig uddannet performer, men jeg ender altid med at undervise – hvilket jeg bestemt også holder meget af, men det har alligevel altid undret mig. Det må være det, der hedder et kald.